Kalendarium

Niedziela, 2024-05-19

Imieniny: Celestyny, Iwony

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1120166
  • Do końca roku: 226 dni
  • Do wakacji: 33 dni

Jak nauczyć dziecko sprzatąć?

 

                 Ład i porządek w najbliższym otoczeniu wywołuje  w dziecku pozytywne odczucia estetyczne, a zarazem przyzwyczaja je,  do tego, że porządek jest sprawą naturalną w przeciwieństwie do bałaganu.

Tego robić nie wolno

Ciągłe powtarzanie „posprzątaj wreszcie” nic nie pomoże. Dziecko uodporni się na nasze słowa i w konsekwencji po prostu przestanie je słyszeć.

Nazywanie dziecka bałaganiarzem spowoduje jedynie, że dziecko uzna, że skoro widzimy je w ten sposób, to nie jest do niczego zobowiązane.

Porównywanie dziecka do innych dzieci w jego wieku też spowoduje jedynie reakcję niechęci wobec wzorca, jaki mu przedstawiamy.

Wyręczanie dziecka w porządkach, bo zrobimy to dużo lepiej i zdecydowanie szybciej, doprowadzi w konsekwencji do tego, że dziecko nie tylko nie nauczy się sprzątania, ale jednocześnie stanie się wygodnickie.

Nie pospieszamy dziecka nie i okazujemy zniecierpliwienia, gdy porządki zajmują mu więcej czasu niż sami przewidzieliśmy.

Nie uważajmy czynności sprzątania jako kary!

Zasady pracy z dzieckiem

Dzieci w wieku przedszkolnym potrzebują uporządkowanego i bezpiecznego świata wokół siebie. Kilka podstawowych zasad utrzymania czystości i porządku:

Pokaż! – pokazuj dziecku prawidłowy sposób robienia porządków.

Pomóż! – pomóż dziecku przy pierwszych próbach robienia porządku.

Naucz! – naucz dziecko, że porządki robi nie tylko dla siebie, ale i dla innych dzieci np. w przedszkolu. Musi wiedzieć, że zabawki trzeba szanować.

Wymagaj! – nie stawiaj dziecku za dużych wymagań, niech czynność sprzątania stanie się nawykiem a nie przykrą koniecznością.

Pochwal! – doceń każdy wysiłek dziecka na polu utrzymania porządku.

Jak zachęcić do sprzątania

Każde dziecko jest inne i na jeden sposób reaguje lepiej a na inny wcale, dlatego należy dostosować metody postępowania.

  • Postawmy się w roli osoby pomagającej a nie tylko wymagającej.
  • W sposób przemyślany zarządzamy miejscem w pokoju – uświadom dziecku, że  wszystkie rzeczy mają swoje miejsce.
  • Stawiamy oczekiwania zgodnie z możliwościami dziecka.
  • Chwalimy, jeżeli dziecko faktycznie utrzymuje porządek w wyznaczonych miejscach.
  • Pozwalamy dziecku odczuć skutki bałaganiarstwa.
  • Najbardziej opornym dzieciom stawiamy ultimatum – jeżeli nie będziesz odkładać swoich rzeczy na miejsce to spakuje i wyniosę…”
  • Nagradzamy dziecko, gdy pomaga nam w porządkach.
  • Raz w tygodniu przypominamy dziecku, że sprzątanie nie musi być monotonne i nudne, proponując mu zabawę.
  • Idziemy z dzieckiem na szybkie zakupy niech samo wybierze pudełka, do których będzie chowało np. kredki, plastelinę, klocki…