Kalendarium

Niedziela, 2024-05-19

Imieniny: Celestyny, Iwony

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1120202
  • Do końca roku: 226 dni
  • Do wakacji: 33 dni

Dziecko ze spektrum autyzmu.

2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, stanowiący część całego miesiąca dedykowanego temu schorzeniu. W tym dniu kolorem solidarności z osobami z autyzmem jest kolor niebieski. Autyzm to odmienny od typowego sposób rozwoju człowieka, nawiązywania relacji objawiający się różnicami w sposobie komunikacji, wyrażania emocji, uczenia się oraz różnorodnym schematem zachowań. Autyzm daje zmysłom błędne wskazówki, dlatego osoby ze spektrum inaczej odbierają światło, obrazy i dźwięki, odmiennie odczuwają dotyk, zapach, smak czy ból. Czasem wiatr czy metka na ubraniu potrafi wywołać panikę, a zwykły dotyk potrafi sprawić fizyczny ból. Wiele dzieci z autyzmem ma opóźniony rozwój mowy lub w ogóle nie mówi. Często nie patrzą w oczy, nie reagują na swoje imię. Może się wydawać, że osoby ze spektrum autyzmu nie lubią kontaktu z ludźmi, NIC BARDZIEJ MYLNEGO, w rzeczywistości chcą nawiązywać przyjacielskie relacje, jednak sprawia im to trudność ze względu na posiadanie niewystarczających umiejętności w tym zakresie.

Niektóre cechy autyzmu

Autyzm – całościowe zaburzenie rozwoju i funkcjonowania związane z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego, które najczęściej ujawniają się do 3 roku życia. Przypuszcza się, że istotną rolę w jego powstaniu  odgrywa  podatność  genetyczna oraz wiele czynników środowiskowych.


Obszary zaburzeń w autyzmie:
- funkcjonowanie społeczne,
- komunikacja,
- zachowanie.

Niektóre  z cech dziecka z autyzmem:

  • ma problem z kontaktem wzrokowym (kontakt jest wybiórczy, przelotny bądź nie ma go wcale),

  • nie dzieli wspólnego pola uwagi,

  • ma problem z koncentracją i uwagą,

  • ma problem z nadawaniem lub/i rozumieniem mowy (mówi w niezrozumiały sposób dla otoczenia),

  • powtarza słowa, zwroty, zdana, hasła reklamowe etc. (echolalia bezpośrednie i odroczone),

  • rozwija się w sposób nieharmonijny (opóźniony rozwój psychomotoryczny),

  • nie reaguje na własne imię,

  • nie potrafi naśladować,

  • nie gestykuluje (brak wskazywania placem itp.),

  • ma trudności w samodzielnym funkcjonowaniu,

  • nie komunikuje własnych potrzeb (nie zgłasza kiedy jest głodny, ma problem z treningiem czystości),

  • ma problemy w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami (nie zauważa obecności drugiej osoby),

  • nie rozumie obowiązujących zasad np. biega i krzyczy w miejscu publicznym),

  • zachowuje się niezrozumiale dla rówieśników i otoczenia (podskakuje, macha rączkami, piszczy, biega w kółko),

  • koncentruje się na przedmiotach bardziej niż na relacjach z druga osobą („często zawiesza wzrok na danym punkcie/przedmiocie”),

  • używa zabawek nieadekwatnie dla przeznaczenia np. jeździ samochodem po ścianie, bawi się pilotem, kluczami itp,

  • przywiązuje się do miejsc i przedmiotów (trudność z akceptowaniem zmian),

  • przejawia schematyczne zachowania (rytuały, stereotypie),

  • złości się bez wyraźnego powodu (zachowania agresywne lub/i autoagresywne),

  • jest labilny emocjonalnie (szybkie i częste zmiany emocji),

  • ma problem z przetwarzaniem bodźców sensorycznych (podwrażliwości, nadwrażliwości).

CO POWINNO RÓWNIEŻ WZBUDZIĆ NIEPOKÓJ /m.in./:

 Dziecko w wieku 1 - 2 - lat

  • ma trudności z utrzymaniem równowagi, później zaczyna chodzić, biegać

  • po drugim roku życia jeszcze nie mówi

  • jest mało samodzielne - sprawne w samoobsłudze, m.in: mycie rąk, ubieranie się, jedzenie

  • ma trudności z budowaniem z klocków

  • nie naśladuje rysowania linii poziomych i pionowych

 Dziecko 3 letnie

  • ma trudności z bieganiem, koordynacją - nie radzi sobie w zabawach ruchowych, wymagających utrzymania równowagi

  • ma trudność z nauką jazdy na rowerku

  • niechętne rysuje, niezgrabnie rysuje koła

  • ma trudności z zapamiętywaniem krótkich piosenek, wierszyków i rymowanek

  • mało mówi - posiada mały zasób słów

  • godzinami zajmuje się jedną rzeczą nie zawsze adekwatnie do przeznaczenia

  • nie pozwala sobie przerwać trwającej długi czas aktywności/czynności

  Dziecko 4 letnie

  • nie potrafi, ma trudności z zapamiętywaniem nazw przedmiotów, czynności...

  • nie umie dobrze składać prostych klocków konstrukcyjnych

  • jest nieporadne w rysowaniu, rysunki zawierają mało elementów

  • ma trudności z aktywnością ruchową - zadania wykonuje nieporadnie lub wcale

  • ma trudności z komunikacją - budowaniem prostych zdań

  • nie potrafi długo zająć się jedną czynnością

  • nie doprowadza zadania, zabawy do końca

  • szybko się zniechęca

  • ma trudności z nawiązaniem relacji z rówieśnikami

 Dziecko 5 letnie

  • nie wypowiada się pełnymi zdaniami, ma trudności z opowiadaniem o tym, co widziało lub słyszało

  • ma wadę wymowy

  • nie lubi zajęć plastycznych, ma trudności z rysowaniem i wycinaniem

  • ma niewłaściwy chwyt - źle trzyma kredkę, za silnie lub za słabo ją naciska

  • jest mało samodzielne i zręczne w czynnościach samoobsługowych

  • ma trudności z chwytaniem i rzucaniem piłki

  • ma trudności z koncentracją i uwagą - nie jest w stanie spokojnie wysiedzieć ok. 15 minut w czasie trwającej aktywności np. w przedszkolu.
     

Wczesne rozpoznanie, prawidłowo postawiona diagnoza oraz podjęcie odpowiedniej terapii jest bardzo ważne dla rozwoju dziecka. Mózg małych dzieci jest plastyczny, rozwija się najszybciej w skali całego życia (trenowany właśnie w tym okresie dzieciństwa jest zdolny do tworzenia największej ilości nowych połączeń synaptycznych). Zintegrowane oddziaływania terapeutyczne mogą polepszyć funkcjonowanie osoby z autyzmem w każdym środowisku (dom, przedszkole, szkoła, itp.), co w konsekwencji może nie tylko poprawić poziom funkcjonowania i powstrzymać nieprawidłowy rozwój ale przyczynia się przede wszystkim do poprawy jakości życia.